Most přes Jinonickou trať na městském okruhu Zlíchov - Radlická v Praze
MOST PŘES JINONICKOU TRAŤ NA MĚSTSKÉM OKRUHU ZLÍCHOV – RADLICKÁ V PRAZE
Předpjatý betonový most o jednom poli s mezilehlou mostovkou, ve směrovém a výškovém oblouku, šikmo uložený. Most převádí polovinu ulice Strakonické přes městský okruhu (MO) v Praze vedený podjezdem pod ulicí Na Zlíchově a tratí Praha - Plzeň. Návrh konstrukce je ovlivněn postupem výstavby stavby Zlíchov - Radlická a prostorovými nároky křižujících se komunikací.
Návrh mostu
Most na rampě B je součástí stavby č. 0075 Zlíchov – Radlická (podrobněji o stavbě lit. [1]). Návrh konstrukce mostu souvisel se změnou postupu výstavby: most musel být uveden do provozu dříve než vana podjezdu a musel tudíž „obkročit“ tuto izolovanou vanu dříve, než bude postavena. Snahou návrhu proto bylo minimalizovat vzájemnou interakci s konstrukcí vany a vhodně využít prostorové limity pro definování tvaru mostní konstrukce. To vedlo k vynechání střední stojky a návrhu mostní konstrukce jako jednopolového parapetního nosníku z předpjatého betonu. Kromě minimalizace interakce s konstrukcí vany má toto řešení další výhody: dva lemující parapetní nosníky lépe vynášejí desku mostovky zvláště u jižní opěry, kde je velká šikmost uložení, jednopolový nosník je vzhledem ke své statické určitosti vhodnější pro uložení na kotvené milánské stěny z hlediska možných sedání a natočení, most má malý počet ložisek a architektonický neuniformní solitérní vzhled konstrukce uvede zajímavým způsobem z pohledu řidiče soubor staveb Zlíchov – Radlická při vjezdu do Prahy. Jeho základní parametry jsou následující: délka přemostění 40.1 m, délka mostu 50.85 m, šikmost mostu proměnná: 52.5° v místě křížení s osou MO, 25.4° na opěře Jih a 66.3° na opěře Sever. Plocha mostu 559.35 m2 (beton) + 50.85 m2 (ocel). Most je ve směrovém oblouku o poloměru 65 m a v monotónní části vrcholového zakružovacího oblouku o poloměru 10000 m a tečném stoupání 0.72%. Niveleta garantuje podjezdnou výšku 4.8 m s rezervou 0.15 m a přitom minimalizuje ztracený spád rampy B. Příčný spád je v rozsahu mostu proměnný s max. 2%. Podélný spád je proměnný od 0 do cca 0.6 %. Výška parapetních nosníku 2.9 (západní trám), resp. 2.1-2.7 m (východní trám). Obslužný chodník je řešen jako ocelový, přivěšený z boku na betonovou konstrukci a sloužící také jako kabelová trasa pro kabely VO. Most je vyroben z předpjatého betonu C30/37 3a. Předpětí mostu je pouze podélné, tvořené čtrnácti kusy předpínacích jednotek VSL 6 – 19 kotvících stabilizovaná lana 15.7 mm. Z prostorových důvodů byly čtyři kabely západního trámu na jižním čele kotveny pomocí mrtvých kotev. Spodní stavba je založena pod úrovní stávajícího terénu, opěry jsou řešeny pouze jako úložné prahy napojené na kotvené podzemní stěny tl. 80 cm. Opěra Sever má vzhledem k dispozici okolních staveb vyvěšené boční křídlo. RDS mostu byla zpracována s použitím programů MX Professional® pro geometrické a RIB® PONTI pro statické výpočty a CAD programů AutoCAD® LT 2000i a RIB® ZEICON pro zpracování výkresové dokumentace.
Obr. 1 Model mostu: vlevo opěra Jih, vpravo opěra Sever
Obr. 2 - 3 Fotky z výstavby mostu (práh Sever, bednění, odbedněný levý nosník, podhled mostu)
Obr. 4 Panorama mostu před otevřením 04.09.2001
Provádění mostu
Generálním dodavatelem stavby je SSŽ a.s. se subdodavateli: Metrostav a.s. (most), VSL Systémy (CZ), s.r.o. (předpětí) a SOK Třebestovice, s.r.o. (dilatace a ložiska).
Výstavba mostu začala opěrou Sever (výkop, očištění podzemní stěny, výztuž úložného prahu, bednění, betonáž). Dále následovala výstavba záporové stěny z mikrozápor u jižní opěry jako ochrana trati ČD a po ní výstavba opěry Jih. Současně s výstavbou opěr probíhalo odtěžování stavební jámy pro stavbu skruže. Po postavení skruže následovalo bednění tvaru nosné konstrukce, osazení ložisek ELAN, armování měkkou výztuží a osazování předpínací výztuže. Pro osazení kotevních prvků svodidel a ocelového chodníku byly do bednění vloženy lišty DEHA. Betonáž nosné konstrukce proběhla během jednoho dne ve dvou krocích: prvním do úrovně horního povrchu mostovky, pak po zatuhnutí druhým: betonáží parapetů (cca 390 m3 betonu C30/37 3a). Předpětí bylo vneseno po dosáhnutí 80% krychelné pevnosti. Dále následovala výstavba závěrných zídek na opěrách, montáž ocelové konstrukce chodníku s použitím stávající skruže pro usnadnění montáže a osazení dilatací (PPD 20 a RS 80). Po očištění horního povrchu mostovky se provedlo izolování povrchu jednovrstvou izolací z pásů zatažených svisle do výklenku v parapetu. Po osazení žulových obrubníků byly provedeny vozovky a osazena svodidla. Nakonec byl most opatřen sjednocujícím a ochranným nátěrem.
Závěr
Vzhledem k současně probíhající intenzivní výstavbě je předčasné hodnotit celý most v kontextu souboru objektů stavby Zlíchov - Radlická. Nicméně svými specifickými dispozičními podmínkami patří bezesporu k zajímavým konstrukcím vybudovaným v současnosti v České republice.
Literatura
[1] Sborník konference MOSTY 2001, příspěvek „MOST PŘES JINONICKOU TRAŤ NA MĚSTSKÉM OKRUHU ZLÍCHOV – RADLICKÁ V PRAZE“, Z. Podráský
Ing. Zdeněk Podráský, CSc., PUDIS, a. s., Nad Vodovodem 2/169, 100 31 Praha 10, email: zdenek.podrasky@pudis.cz